Friday 18 April 2014

Bolasepak Itu Passion

Bolasepak adalah satu sukan yang universal, tidak kiralah tua, muda. Semuanya mempunyai passion yang tersendiri terhadap bolasepak. Samada bolasepak tempatan ataupun Eropah.Semuanya adalah seni dan rencah dalam bolasepak.



Kali ni aku nak sentuh pasal bolasepak Eropah. Di Malaysia, tentulah ada kelab-kelab penyokong kelab Eropah seperti Chelsea, Manchester United dan Liverpool. Namun, pada musim ini dilihat bahawa kelab-kelab bawahan di Eropah banyak membuat kejutan.

Dengan meningkatnya prestasi kelab-kelab 'underdog' ni, mereka telah menarik minat rakyat Malaysia

Juga sudah ada kelab-kelab penyokong lain seperti, QPR,Cardiff,Everton,Leicester.. perubahan ini merupakan sesuatu yang bagus. Mungkin ada yang mengatakan bahawa pasukan 'baru nak up', 'baru tengok bola','lalang' .. bagi aku, biarlah yang penting adalah passion. Passion adalah keghairahan, minat terhadap bolasepak. Lalang didalam bolasepak bukankah meriah ? sokong lebih daripada satu kelab, at least si penyokong dapat merasa pelbagai variasi bolasepak. Cuma ada satu golongan yang merosakkan passion bolasepak, iaitu golongan yang menyalahkan pasukan yang tiada kena mengena dengan kekalahan pasukan kesayangan mereka.



Kesimpulanya, semakin hari, semakin bertambahlah peminat bolasepak Eropah, ianya bagus asalkan mereka tahu membezakan antara bolasepak Eropah dan bolasepak tempatan. Passion bolasepak luar dan bolasepak tempatan adalah sangat berbeza.

Bolasepak adalah sukan universal dan menyeronokkan. Tetapi rasuah, bookie, penyokong tak rasional dan isu perkauman membuatkan bolasepak hilang passion.



Fair Play, No to Racism

No comments:

Post a Comment