Wednesday 16 April 2014

Kenali Lagenda - Lev Yashin

Artikel kali ini adalah mengisahkan tentang penjaga gol terbaik dunia dalam sejarah, Lev Yashin ataupun nama sebenarnya Lev Ivanovich Yashin. Berbangsa Russia. 

Yashin atau nama gelarannya, The Black Spider merupakan satu-satunya penjaga gol yang memenangi Ballon D'or. Dia telah diundi untuk gelaran penjaga gol terbaik dunia untuk abad yang ke 20. Sememangnya Yashin memang seorang legend yang wajib diambil tahu oleh semua peminat bolasepak. Walaupun berbangsa Russia, tetapi Yashin mewakili Soviet Union USSR. Beliau bermain untuk Dynamo Moscow di liga Russia. 

Yashin juga telah menyelamatkan 151 penalti dari 812 perlawananan. 78 caps bersama USSR dan bolos 70 gol. 12 caps di World Cup dengan 4 perlawanan tanpa bolos serta 270 perlawananan tanpa bolos keseluruhan. 

Lev Yashin 22 October 1929 - 20 March 1990 RIP

Yashin memulakan perlawanan pertamanya dengan Dynamo Moscow pada perlawanan persahabatan. Yashin tidak bermula dengan baik apabila Yashin membiarkan bola yang lemah melepasi garisan gol hasil dari clearance penjaga gol pihak lawan. Dia hanya bermain 1 lagi perlawanan musim itu dan tidak bermain untuk 3 tahun berikutnya.

Tetapi Yashin tidak mudah mengalah, dia tetap yakin dan percaya, dia tetap menunggu untuk peluang itu tiba.Beliau bermain selama 20 tahun untuk Dynamo Moscow, memenangi 5 kali kejuaraan liga USSR dan 3 kali USSR Cup. 

Lev Ivanovich Yashin mati pada 20 March 1990, pada usia 60 tahun akibat kanser perut. Makam tugu telah dibina bagi menghormati beliau sebagai tokoh sukan Russia. Semenangnya lagenda akan tetap dikenang. Biar jasa jadi kenangan. 

Daripada seorang budak yang bekerja di kilang ketenteraan, dari seorang pemain yang diketepikan.. kini diingati di seluruh dunia. 

" Jenis apakah penjaga gol yang tidak menyesal akan gol yang dilepaskannya ? Dia mesti menyesal, mesti resah, jika dia tenang, maka semuanya akan berakhir. Tidak kiralah apa yang dia telah capai pada masa lalu, dia tidak mempunyai masa depan " - Lev Yashin

"RIP"

No comments:

Post a Comment