Tuesday 15 April 2014

Kenali Lagenda : Gianpiero Combi

Sebelum ni, aku ada buat artikel pasal Tradisi Penjaga Gol Bayern , kali ni aku nak bercerita pasal penjaga gol Grande Gianpiero Combi. Merupakan keeper paling Grande untuk Italy. Menang 5 kali berturut-turut tittle Serie A. Bermain sebanyak 367 penampilan untuk Juventus dan 47 caps untuk Italy.

Beliau memegang rekod penampilan terbanyak bagi penjaga gol bagi Juventus selama 40 tahun sebelum Dino Zoff memecahkannya dengan 476 penampilan. Bersama Virginio Rosetta dan Umberto Caligaris, Combi telah membentuk satu barisan pertahanan yang kental. Pada tahun 1926, mereka hanya bolos 18 gol untuk musim itu. Trio kereta kebal ini dikenali sebagai ( Combi-Rosetta-Caligaris )

Gianpiero Combi - One-club man

Combi juga berada dalam skuad Azzuri pada Piala Dunia 1934. Melakukan 2 penyelamatan yang hebat pada semi-final menentang Austrian Wunderteam memastikan Italy layak ke final sekaligus menjadi juara Piala Dunia 1934. Bermain selama 510 minit dan hanya bolos 3 gol.



Combi mempunyai rekod tanpa bolos selama 938 minit dan menjadi salah seorang dari 3 penjaga gol yang menjuarai Piala Dunia sebagai kapten. Beliau juga dikenali sebagai Uomo di Gomma ( Orang Getah ) kerana kepantasan beliau menyelamatkan bola.

No comments:

Post a Comment