Sunday 13 April 2014

Kenali Lagenda : Pierlugi Collina

Mutu pengadilan adalah satu topik yang sedang hangat dibincangkan pada masa kini. Keputusan-keputusan kontroversi telah mem'femes'kan para pengadil bolasepak, mahupun di Malaysia ataupun seantero dunia.

Kadang-kadang aku pun tak puas hati, tapi bila fikir balik mereka tiada replay di stadium. Semuanya berlaku dengan pantas. Kalau pengadil alert, nasiblah. Harini aku nak bercerita pasal seorang pengadil yang boleh dikatakan legend dalam dunia bolasepak. Telah memenangi pengadil terbaik tahunan sebanyak 6 kali berturut turut. Boleh dikatakan beliau adalah pengadil terbaik semasa zaman beliau. Tapi, siapa ? Beliau adalah Pierluigi Collina. Dibawah ada sidikit biodata beliau :

Nama : Pierluigi Collina
DOB : 13 FEB 1960
Tempat Lahir : Bologna, Italy

Dulu beliau adalah seorang pemain bek tengah untuk pasukan tempatan sewaktu remaja ( berambut ). Lepastu bersara dan ambik jurusan pengadil bolasepak. Collina telah mengadili lebih 43 perlawanan kompetitif liga Italy sebelum dipilih menjadi pengadil bertaraf FIFA. Dia telah dibenarkan mengadili 5 perlawanan Sukan Olimpik 1996 di Atlanta termasuk final.

Collina menghidap penyakit Alopecia dimana tiada sehelai rambutpun pada badan beliau. Beliau tidak mempunyai walaupun bulu kening. Telah diberi gelaran Kojak.  

Kemudian, dia mengadili perlawanan UEFA Champions League final tahun 1999. Dimana Bayern Munich telah ditewaskan oleh Man United pada minit akhir. Dia menyifatkan bahawa gol terahir Man United itu merupakan saat yang akan diingati. Baginya gol itu seperti ngauman singa. Kemuncak kerjaya beliau telah mengadili final World Cup 2002 antara Brazil menentang German. Jangan tak tahu, Germany ada badi apabila Collina jadi reff.

Sampaikan keeper terbaik dunia, Oliver Kahn ada mengeluarkan statment..

" Collina adalah pengadil yang 'world-class' . tetapi dia tidak membawa tuah kepada kami. "
Kenyataan ni ditujukan kepada kekalahan 2-1 Bayern kepada Man United dan kekalahan 5-1 Germany menentang England. Badi masih lagi berterusan kepada Kahn kerana pada perlawanan itu mereka tewas 2-0 kepada Brazil.

Sememangnya Collina ni seorang reff yang adil. Seorang yang tegas dan peka. Dan semestinya mana-mana reff pun tak terlepas dari kontroversi dan kutukan. Termasukla Collina ni.

Perlawanan kompetitif terakhir yang diadili adalah perlawanan Portugal vs Slovakia pada kelayakan Piala Dunia 2006. Collina juga pernah jadi model untuk cover PES 2003 & 2004.





Collina pernah menulis buku tentang dirinya yang bertajuk 'Le Mie Regole del Gioco' ( My Rules of the Game )


Kalaulah ada pengadil begini di Malaysia. Tapi apa yang terjadi disetiap perlawanan bolasepak itu adalah seni. Setiap pergerakan adalah rencah dalam bolasepak. Dive sekalipun, semua itu adalah rencah bolasepak, kemeriahan. Ambil positif setiap perkara.

"Hormati perbezaan, raikan persamaan"
"Fair To Play , No to Racism"

No comments:

Post a Comment