Monday 9 June 2014

Piala Dunia [ Brasil 2014 ] : Brazil & kemiskinan

Menjelang beberapa hari sahaja lagi sebelum sepak mula Piala Dunia Brasil 2014. Piala Dunia adalah satu kejohanan paling berprestij di dunia. Satu kejohanan 4 tahun sekali yang akan dinantikan oleh seluruh dunia. Pada edisi kali ini, Brasil telah dipilih menjadi tuan rumah. Walaupun Brasilia merupakan ibu negara Brazil, Rio De Janeiro telah dipilih sebagai lokasi utama Piala Dunia pada kali ini.



Namun disebalik kemeriahan dalam piala dunia kali ini, terdapat beberapa perkara yang kurang menyenangkan. Antaranya adalah bantahan daripada sebahagian penduduk Brazil dek kerana faktor kemiskinan. Sekitar $11 Billion telah digunakan untuk membangunkan stadium dan membuat persiapan bagi menghadapi piala dunia. Mengikut kajian daripada Pew Research Center, sekitar 72% daripada rakyat Brazil tidak suka dengan penganjuran kejohanan paling berprestij dunia itu di negara mereka. Mereka berpendapat bahawa duit itu boleh digunakan untuk pembangunan sosial untuk para miskin tegar. 6/10 rakyat Brazil mengatakan bahawa penganjuran piala dunia di Brazil ada perkara yang teruk kerana ianya mengambil bajet daripada perkhidmatan awam seperti hospitaliti dan pendidikan.

Bank dunia menganggarkan bahawa 16% rakyat negara itu hidup dalam kemiskinan. Meskipun begitu, penganjuran piala dunia dijangka dapat menarik 3million pelancang dan membawa masuk $3billion.

Brazil adalah negara ikon bolasepak. Mereka telah memenangi 5 kali piala dunia. Suatu pencapaian yang belum pernah dicapai oleh mana-mana negara. Brazil merupakan negara yang fanatik bolasepak. Mereka telah melahirkan lagenda-lagenda bolasepak dunia seperti Pele, Ronaldo, Ronaldinho, Roberto Carlos dan ramai lagi. Namun mereka ini juga berasal dari keluarga yang miskin. Mereka pernah merasa bermain di jalan, bermain di tepi lorong.



Lagenda Man Utd, Eric Cantona ada membahaskan isu ini.


  • " Bagi bintang-bintang ini, bolasepak adalah 50% permainan fizikal, selebihnya adalah permainan mental. Di dalam padang mereka berjaya kerana bolasepak bukan sekadar hanya kemampuan serta kebolehan untuk bermain, tetapi bolasepak juga memerlukan kemampuan mental. Kemampuan mental hanya boleh diasah di tempat yang membuat anda berjuang. Iaitu di jalanan.  "

Eric Cantona juga menyatakan bahawa peraturan FIFA tidak membenarkan orang Brazil berdiri sewaktu berada didalam stadium seperti menghapuskan budaya Brazil. Iaitu berdiri dan menari sewaktu menonton bola.

Bagi aku, Brazil telah melakukan kesilapan dengan menganjurkan piala dunia pada kali ini. Namun kita perlu mengambil positif setiap perkara. Enjoy the game

No comments:

Post a Comment