Thursday 15 May 2014

Naturalisasi Bolasepak Malaysia

Adakah wajar Malaysia mengambil jalan pintas dengan mengadaptasi pemain naturalisasi untuk diserap ke pasukan Harimau Malaya ? Bagi aku, jawapannya tak perlu.

Kenapa perlu mengambil pemain naturalisasi sedangkan masih ramai bakat diluar sana yang Malaysia belum cungkil ? Ada yang mempersoalkan tentang Spain pun pakai pemain naturalisasi ( Diego Costa ). Itu Spain, ranking no.1. Kita ? Kalau sudah ambil pemain naturalisasi, target kita bukan lagi setakat AFF Suzuki, kita harus sasarkan layak ke Piala Dunia. Selama bertahun ini Malaysia menunjukkan prestasi yang tidak konsisten. Dengan adanya program-program yang diadakan dalam Pelan Pembangunan Bolasepak Negara, aku percaya makin ramailah bakat-bakat yang bakal menyerlah. Dengan ada pemain naturalisasi didalam skuad kebangsaan bagaimana penerimaan pemain tempatan ? adakah mereka merasa tercabar dan terus berusaha meningkat prestasi ? ataupun beranggapan " Dia sudah dibayar gaji mahal, biar la dia yang buat kerja lebih " Itulah yang menjadi persoalan.

Tak guna kalau ambik pemain naturalisasi yang power tapi dibahagian defend dan midfileder, hambar. Takkan striker bawa boleh dari keeper sampai ke kawasan penalti pihak lawan secara bersendirian. Kecuali lah kalau ada pemain yang mempunyai aura magis. Pegang bola terus gol. Sebelum mengambil jalan pintas untuk menyerap pemain naturalisasi, FAM perlu dirombak. Pucuk pimpinan perlu ditukar. Cara pemikiran FAM harus diubah. Mentaliti perlu segera diubah. Aku percaya, jika dimulakan sekarang, dalam masa 3-4 tahun lagi, pasti akan nampak hasilnya. Paling cepat 2 tahun. Apa yang penting, presiden FAM perlu ditukar. 15 tahun lalu, FAM menyasarkan bahawa kita akan layak ke Piala Dunai 2014. Tetapi apa sudah jadi ?!! Piala Asia pun tak lepas. Layak masa jadi tuan rumah, itupun dimalukan. FAM harus menghentikan menerima perlawanan dengan kelab. Jika di peringkat ASEAN pun kita masih terombang ambing, ada hati mau ambil pemain naturalisasi. Jika ada kejayaan apa salahnya, tetapi selagi cara pengurusan FAM masih belum diubah, aku percaya, keputusannya tetap sama. Terlalu banyak kempen untuk menyedarkan puak FAM. Terlalu banyak... Apabila peminat menyuarakan pendapat disaluran yang betul, ke mana hasilnya ? di tong sampah ? Apabila jawatankuasa mengeluarkan komen yang pedas, FAM gantung, saman. Sepatutnya institusi professional seperti FAM harus mengambil komen pedas itu dan jadikan ia sebagai ramuan untuk kejayaan. Hasilnya? Bolasepak Malaysia JAHANAM.




Kesimpulannya, pemain naturalisasi boleh diserap, tidak ada salahnya. Tetapi cara pengurusan FAM harus diubah dengan cara melantik presiden baru. Ada satu buku sukan ada menyebut

" Tidak ada manusia yang dilahirkan sudah mahir bermain bolasepak, mereka perlu dilatih. Tetapi ada yang lahir dengan kebolehan tertentu, kaki yang panjang, stamina yang kuat, kepantasan, tangan yang panjang.  "

ROMBAK FAM

PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN !!! 30 TAHUN JAHANAM

No comments:

Post a Comment