Wednesday 21 May 2014

Isu Pengadil Malaysia

Isu pengadil sudah lama dibangkitkan. Di Asia, Jepun sahaja yang mempunyai status pengadil professional. Seperti di sesetengah negara Eropah, mereka mempunyai pertubuhan pengadil sendiri. Dimana persatuan ini bebas dan tidak terikat dengan FA. Sebilangan lagi menggunakan khidmat pengadil yang diikat secara kontrak. Di Malaysia, selari dengan slogan 1 Malaysia sesiapa boleh menjadi pengadil asalkan beliau menghafal buku panduan FIFA ( kah kah kah ) tanpa mengira status. Guru, bekas askar, ahli bomba. Asalkan tidak terlibat secara langsung dengan FA negeri.



Bayaran kepada pengadil utama adalah RM500 manakala pembantu pengadil hanya mendapat RM400. Dan bookie menawarkan upah lumayan sehingga RM5000. Tidak heranlah pengadil yang tak tahan nafsu ambik upah bookie. Malaysia sepatutnya membuat satu persatuan untuk pengadil. Bayar RM5000-Rm10000 setiap bulan. Jangan jadikan pengadil sebagai kerja part time. FAM harus menjadikan pengadil ini sebagai kerjaya. Barulah bookie & match fixing boleh dibanteras. Institut pengadil ini juga perlu menjadi mahkamah bolasepak. Menjadi badan pertubuhan bebas antara FA dan penyokong serta pemain. Isu bookie ini masih wujud meliar dalam negara. Badan bertanggungjawab perlu bertindak, bukan duduk sahaja dan buat macam benda tidak berlaku.



Pengadil yang hebat dibantu oleh pembantu pengadil yang bagus. Perlawanan didalam stadium berlaku dengan pantas. Kadang-kadang pengadil tidak sempat melihat. Itu lah gunannya pembantu pengadil. Penggunaan 'advantage' itu perlu digunakan dengan sebaiknya. Jangan foul dibawah, bola sudah sampai ke kotak penalti pihak lawan baru nak tiup wisel, itu bodo namanya.

FAM perlu menjaga kebajikan para pengadil. Jangan biarkan mereka. Kerana tiap-tiap keputusan pengadil diatas padang pada masa sekarang akan membawa kesan sehingga keluar stadium. Majulah bolasepak Malaysia !


No comments:

Post a Comment